blogy logo
login PRIHLÁS SA
BLOG niki218
ČLÁNKY
DISKUSIE
1
SLEDUJETE BLOG
Vitajte na mojom blogu
niki218



Swat 4
pridal niki218 6.5. 2009 o 19:17 ()

Špeciálna jednotka SWAT prichádza na naše obrazovky po štvrtý raz. Pre vás je určite najznámejšia tretia časť, kedy sa hra presunula do 3D a ukázala jedinečnú tímovú koordináciu a taktickú akciu, na ktorú nemal ani vtedajší hit Rainbow Six. Hra bola síce pôvodne bez multiplayeru, no ten priniesla expanzia Battleplan o pár mesiacov neskôr. Po tejto hre nasledovalo pre sériu obdobie temna, dlho boli vyvíjané dve pokračovania - SWAT Urban Justice a SWAT Global Strike Team, ale ani jedno z nich sa nedožilo vydania a Sierra ich hlavne pre svoje finančné záležitosti zrušila.

Našťastie SWAT 4 nepostihol podobný osud a firma Irrational Games ukázala, že majú čo povedať aj v tomto taktickom štýle. Naposledy sme totiž od nich videli čisto akčných Tribesov a predtým klasiky, ako System Shock 2 alebo Freedom Force. Najnovšie sa pustili do titulu BioShock, čo bude niečo, ako spirituálny nástupca System Shocku. To je však budúcnosť, pozrime sa čo vytvorili teraz.

S.W.A.T. - je skratka pre jednotku Special Weapons and Tactics, zasahujúcu v mestách v USA, určenú na likvidáciu a zatýkanie nebezpečných zlodejov, vrahov alebo teroristov. Všade, kde sa vyskytne situácia so zajatcami alebo potencionálne nebezpečnými ozbrojencami, nastupuje SWAT. Zo známych hier sa tomuto titulu najviac podobá Rainbow Six, len tam bojový tím zasahuje po celom svete na rozmanitých rozsiahlych lokáciách. Tu je to lokálnejšie a aj komornejšie. Ciele sú totiž domy alebo rôzne budovy v mestách. Niekoľko miestností, niekoľko poschodí a neznámy počet nepriateľov. S tým si vy budete musieť poradiť.

 

Dostanete sa do lokalít, ako napríklad banka, klenotníctvo, úkryt sériového vraha, nelegálny podnik, nemocnica, súd, kasíno, elektráreň atď. Vašou úlohou je vždy zachrániť civilistov a zneškodniť ozbrojencov. V misiách dostanete ešte rôzne podúlohy, ako zaistiť materiál alebo zajať niekoho. Tie nie sú podstatné, hlavné je pre vás dostať situáciu pod kontrolu. Spolu si zastrieľate na 13 singleplayerových mápách a 14 multiplayerových mápách (väčšina misií je zhodná pre single aj pre multiplayer). Plus, ak by ste všetky single misie prešli, môžete si pomocou Mission editora vytvoriť vlastnú akciu na jednej z máp.

Na misiu idete vždy so  svojim tímom štyroch ľudí, rozdelených do dvoch skupín. Môžete im zadávať rozkazy či už ako celku alebo samostatným skupinám a lepšie tak koordinovať celú situáciu. Najdôležitejšie je však pred misiou ich správne vyzbrojenie, teda pridať im základné zbrane, rôzne typy granátov a špeciálne veci, ako mini kamera, výbušnina, slzný sprej atď. Potom už bude na vás, akou cestou sa rozhodnete ísť. Môžete to ísť vystrieľať všetko sám (ak myslíte, že na to máte). Prípadne môžete chodiť za svojim tímom a vždy im len rozkazovať, alebo úplne najlepšie spolupracovať a zaujať svoje miesto v tíme. Budete tak efektívnejšie bojovať vy a aj oni.

Svojim ľuďom môžete zadávať rôzne rozkazy, ako otvoriť, vypáčiť, či rozbiť dvere výbušninou, hodiť pri vrazení do miestnosti granát, či už plynový alebo svetelný a následne ju vyčistiť (všetky tieto úlohy môžete splniť aj sám, ak máte potrebné vybavenie). Toto je základ, potom im môžete ešte zadávať povely, ako nasledovať vás, kryť, zajať človeka atď. Ponúka to dostatok možností na ich ovládanie a pripomína možnosti Rainbow Six série. Len tu sa nemôžete prepínať do iných postáv a keď zomriete, misia končí.  Svojim ľuďom v tíme môžete zdávať rozkazy aj na diaľku. Vždy však reagujú  len na rozkazy a jediné, čo vedia sami, je automaticky sa brániť a zabíjať nepriateľov. Všetko ostatné je na vás. Možno je to tak dobre, ale reálnosti by prospela ich väčšia aktívnosť a aspoň otázky alebo komentáre prostredia do vysielačky. Je to len yes, ready, ok. Zvukov si viac užijete od civilov, ktorých musíte vždy zajímať a nasadzovať im putá, aby sa javili ako ochránení, pritom neustále šomrú o tom akí sú utlačovaní, že oni nie sú tí zlí. Inak civilisti sú hlavne veľmi zdržujúci, pretože, ak máte v misii úlohu zachrániť všetkých civilov, musíte ich všetkých nájsť a spútať (navyše niektorí protestujú a musíte im streknúť trochu slzného spreju, aby sa ukľudnili). Inak neskončíte. Toto hľadanie zatúlancov často zaberie dlhé minúty behania hore dole.

Síce už SWAT nie je taká pomalá taktika ako sme ju poznali v prvých častiach a hlavne z hľadiska komerčnosti sa to muselo mierne pomeniť, ale myslím, že zmeny išli správnym smerom. Za prvé je to trochu rýchlejšie, čo je plus hlavne na rozsiahlosť prostredí, kde niekedy musíte vyčistiť a preliezť niekoľko poschodové budovy. Za druhé výrazne sa zdetailnila grafika, čo síce dá zabrať hlavne výkonu počítača, ale pôsobí tu všetko až príliš realisticky a za tretie samozrejme musela do obrazu pribudnúť ruka so zbraňou. Nebudú chýbať ani efektíky ako PiP (picture in picture), kde si počas akcie zapnete pohľad z kamery niekoho z vášho tímu alebo obrazy z kukátka sniperov. Pekné a realistické. O ďalšiu reálnosť celej akcie sa starajú úvodné materiály, ktoré dostanete na stôl pred akciou. Tu je celý podrobný popis situácie, skutočné alebo narýchlo kreslené plány, definície rukojemníkov, teroristov a aj časový harmonogram od vtedy, ako bola udalosť nahlásená. Samozrejme nechýba ani reálna výbava s možnosťou celý tím prezbrojiť.

Obtiažnosť hry je akurátne odladená, teda ani ľahká ani príliš ťažká. Na vašu smrť stačí jeden presný zásah a idete k zemi, takže si treba dávať pozor a radšej sa dvakrát poistiť, ako raz zomrieť (alebo znovu dlho čakať na loading celej misie). Okrem obtiažnosti hru komplikuje aj absencia uloženia pozície (čo je pri takýchto hrách samozrejmé) a náhodné generovanie civilov a teroristov v leveloch, ktorí vás často prekvapia na rôznych miestach. Pri spúšťaní scenária si môžete vybrať aj obtiažonsť, ktorá definuje, aké score potrebujete k prejdeniu misie. Pri najľahšej je dôležité len splniť úlohy, pri ďalších obtiažnostiach sa dvíhajú nároky na čistotu operácie a teda čo najmenej mŕtvych a zranených.

AI nepriateľov je relatívne kvalitná a zbadal som na nich štyri základné stavy a to zľaknutie sa a zloženie zbrane pri vstupe jednotky, tvrdý boj alebo aj taktický útek cez niekoľko miestností preč. Nakoniec nechýba branie rukojemníka z okolia, kedy musíte byť dosť presný, aby ste zabili nepriateľa a nie civilistu, respektíve, aby ste ho zabili skôr, ako ho popravia. Inak nepriatelia väčšinou ostávajú vo svojej miestnosti a čakajú tam na váš príchod. 

Hre nechýba ani multiplayer pre 16 hráčov v troch módov. Ten mi však jednoducho nesedel, bol príliš akčný a pripomínal klasické deathmatchovky, vôbec tam už nebolo nič z tej taktickej akcie zo singleplayeru. Nemôžem povedať, že by to bolo zlé, má to v sebe určitý náboj odreagovania a ak sa vám niektorá misia zo singlu nebude dať pár hodín prejsť pekne sa tu dá vyblázniť. Najzaujímavejšia možnosť v multiplayeri je však kooperačná hra, kde jednotka nebude kontrolovaná počítačom, ale budú to vaši priatelia a môžete sa tak efektívnejšie koordinovať a útočiť. Nakoniec si budete môcť na scenáriách z misií vytvárať vlastné situácie, teda určitý počet teroristov, civilistov, rukojemníkov, ozbrojíte ich, náhodne sa rozhodia a vy idete do akcie, či už sám alebo s celým tímom.

Použitie Unreal enginu v hre znamená kvalitnú a rýchlu grafiku, základnú fyziku a samozrejme aj optimalizovaný sieťový kód. Z grafiky nečakajte žiadne orgie ala Splinter Cell, ale musím povedať, že je slušná a čakať môžete do detailov prepracované lokácie, hi-res textúry a kvalitné animácie všetkých postáv. Keď si to však dáte všetko dokopy, vyjdú vám aj dosť vysoké hardvérové nároky. Hlavne pri vysokých nastaveniach detailov sa už tradične odporúča 1GB pamäti a pre všetky efektíky zase slušne rýchla karta. Musím však povedať že na ATI9800 a CPU 2GHz mi to v pohode išlo 50fps, hneď ako som si kvôli neustálemu načítavaniu z disku znížil textúry na minimum (pre istotu na minimum, medium by stačilo, ale v misiách nie je nič horšie, ako mierne zaseknutie, kvôli načítavaniu z disku práve pri vchádzaní do miestnosti). Trochu slabé sa mi zdali svetelné efekty, kde sa snažili o určité oslepovanie svetlom, ale spravili ho len slabou textúrou a vyzerá trochu podivne. Radšej by nemuselo byť vôbec.

Ak to celé zhrniem, je tu ďalší kvalitný produkt od Irrational Games. Možno by sa dalo pár detailov vylepšiť, ako nenútiť hráča hľadať všetkých civilov alebo misie pospájať niečím ako príbehom, aby sa hráči do hry mohli viac ponoriť (aspoň jednoduchý príbeh na štýl Rainbow Six alebo Ghost Recon), ale aj tak sa pri SWAT 4 dá zakysnúť na dlhé hodiny a s kooperačným módom aj týždne. Hra u nás vychádza v českej verzii od CD Projektu.



Prístupov 2012
Kvalita článku
(10%) hlasov 1

PRÍSPEVKY
SLEDOVAŤ
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Prihláste sa, alebo použite facebook login facebook login
ĎALŠIE ČLÁNKY V BLOGU
hra
[ 8.7.2009] (príspevkov 0)
Call of Juarez:Bound in Blood
[ 7.7.2009] (príspevkov 0)
Airbus
[ 6.5.2009] (príspevkov 0)
Swat 4
[ 6.5.2009] (príspevkov 0)
Armies of exigo
[ 6.5.2009] (príspevkov 0)
Castle strike
[ 6.5.2009] (príspevkov 0)
warko
[ 13.4.2008] (príspevkov 0)
killzone
[ 13.4.2008] (príspevkov 2)